Uitgeblust? 6 tips om meer werkplezier te ervaren

UITGEBLUST!

Van werkdruk naar werkplezier

6 tips om meer werkplezier te ervaren…

Wil je ook niet meer doodmoe thuiskomen, constant alle ballen in de lucht houden, niet aan de zaken toekomen die echt voor jou van belang zijn?

Hoe zou je leven eruitzien als je geen werkdruk meer ervaart?

Het lijkt alsof de werkdruk de laatste jaren alleen maar toeneemt. De moderne tijd vraagt veel van ons. De digitalisering en de daarbij horende processen maakt ook het werken er niet altijd leuker op. De vraag is echter of werkdruk altijd aan het werk ligt of dat er iets anders aan de hand is.

Er kunnen vele redenen zijn waarom iemand de werkdruk als hoog ervaart:

  • Verstoorde werk – privé balans
  • Relatieproblemen
  • Gezondheidsvragen
  • Financiële zorgen
  • Zorgen over de veranderingen in het bedrijf
  • Onduidelijke communicatie
  • Een ongewenste teamsamenstelling
  • De manier van aansturing vanuit een manager
  • Gebrek aan perspectief

Het is belangrijk te achterhalen wat de reden is dat iemand veel werkdruk ervaart!

Organisaties beseffen steeds meer dat de aanpak van werkdruk beter werkt als er ook aandacht wordt besteed aan werkplezier. Hoe werkt dat dan in de praktijk? Dat gaat niet vanzelf en is soms best lastig te realiseren.

In het gesprek met je medewerkers over werkdruk en werkplezier gaat het vooral over de balans tussen de energievreters en energiegevers. De volgende 6 stappen richten zich op deze balans; op het verkleinen van de energievreters en vergroten van de energiegevers. Elke stap is even belangrijk. Als je deze stappen kan zetten en je weet hoe dit voor je werkt, doe je aan gezond stressmanagement. Inzicht en bewustwording is dus een belangrijk begin voor de aanpak van werkdruk.

  1. Inzicht krijgen in je energiehuishouding

Stap 1 is inzicht krijgen in de balans tussen de energiegevers en energievreters. Niet alleen in je eigen balans maar ook die van je collega’s. Dit helpt om inzicht te krijgen tussen de verschillen en de overeenkomsten. Niet iedereen krijgt van hetzelfde werk dezelfde energie en dat geldt uiteraard ook voor de energievreters. Daarnaast: het helpt om bewust te worden wat de effecten van die energiegevers en energievreters zijn op je lichaam en geest en wat de mate is van invloed die je hierop kunt uitoefenen. Deze bewustwording is de basis om met de volgende stappen aan de slag te gaan.

 

  1. Aanpakken van de energievreters

Stap 2 is het aanpakken van je energievreters. Dat lijkt logisch, voor elk probleem is een oplossing, toch? Wat kan jij deze week doen om minder energie te verliezen? Toch wordt deze stap vaak overgeslagen. Medewerkers hebben het afgeleerd om nog te proberen iets te veranderen. Dat kost alleen maar nog meer energie. Toch levert een brainstorm met collega’s vaak realistische oplossingen. Lukt het niet op een situatie te veranderen dan komt stap 3 in beeld.

  1. Accepteren en loslaten

Stap 3 is nog best een lastige. Iets heel graag anders willen maar het niet kunnen beïnvloeden? Als je iets heel graag wilt of niet wilt en de invloed die je erop kunt uitoefenen is klein, dan kost dat veel energie. Het is belangrijk om dit energieverlies te herkennen en te accepteren dat je weinig invloed kunt uitoefenen. Om je eigen energiehuishouding gezond te houden is het van belang de emotie (frustratie, boosheid, verdriet) los te laten. Voor veel mensen is dit lastig; accepteren dat je geen invloed uit kunt oefenen is niet leuk. En dat brengt emotie met zich mee en die mag er ook zijn. Erin blijven hangen kost veel energie. Soms helpt een ritueel om los te kunnen laten.

  1. Batterij weer opladen

Stap 4 is de batterij weer opladen. En iedereen laadt verschillend op. Van belang is te zorgen voor voldoende ontspanning. Bewegen, sporten, in de pauze een ommetje wandelen, gezond eten en voldoende slapen zorgen dat de batterij weer wordt opgeladen. Bewustwording hiervan binnen het team kan inspireren om ook privé gezonde keuzes te maken. Ook een creatieve hobby leidt tot ontspanning. En uiteraard ademhalingsoefeningen en yoga. Hoe leuk is het om ook in groepsverband op teamniveau de batterij op te laden. Samen even gaan wandelen of yoga-oefeningen doen kan hieraan bijdragen.

5. Vergroten van energiegevers

Stap 5 is het vergroten van de energiegevers. Maar hoe vergroot je nou de energiegevers? En dan met name op het werk. Soms helpt het al om even stil te staan bij wat energie geeft op het werk, alleen dat al werkt ontspannend en kan helpen om meer te genieten. Wie van dit genieten een gewoonte weet te maken, doet zichzelf een groot plezier. Maak aan het eind van de dag eens een lijstje met wat je allemaal ‘af’ hebt gekregen in plaats van wat je allemaal nog moet doen. En schrijf eens op wat je die dag fijn hebt gevonden. Een gesprek met een collega; een klusje geklaard waar je tegenop zag; een leuke reactie van een klant. Allemaal positieve zaken om te dag mee af te sluiten. Vermoedelijk kom je dan minder moe thuis.

6.Bedenken van nieuwe energiegevers

Stap 6 is het bedenken van nieuwe energiegevers. Kijk nog eens naar wat je hebt opgeschreven bij je energiegevers. Soms komen er al spontaan nieuwe energiegevers op of hoor je tips van je collega’s. Door de kijken hoe de andere collega’s energie opdoen word je je bewust van wat er al is. Soms helpt ook om te taakverdeling te wijzigen of feedback te organiseren. Teamactiviteiten geven ook veel positieve energie.

Veel succes!

Alice Kieboom

 


Commentaar

Laat een bericht achter

Uw e-mail adress wordt niet gepubliceerd.