Waag de sprong!!! 3 handvatten om in 2018 wel je doelen te bereiken.

Wat wil je in 2018 bereiken?

Heb jij weleens spijt gehad van dingen in je leven? Dat zal best. Dat hebben we allemaal. Toch hebben we vaker spijt van dingen die we niet gedaan hebben dan van dingen die we wel doen. Eigenlijk is het heel simpel, als je iets wilt, dan moet je in actie komen en er iets voor doen.

Doe je mee?

  • Ik wil verhuizen, maar….
  • Ik wil assertiever worden, maar…
  • Ik wil kinderen, maar…
  • Ik wil ander werk, maar…
  • Ik wil meer vrijheid, maar…
  • Ik wil een wereldreis maken, maar…
  • Ik wil een partner, maar…
  • Ik wil gezonder leven, maar…
  • Ik wil meer verdienen, maar…
  • Ik wil een bedrijf opstarten, maar…
  • Ik wil weer gaan studeren, maar…

En zo kan je nog wel even doorgaan.

Uit onderzoek blijkt dat mensen aan het eind van hun leven vooral spijt hebben van de dingen die ze niet gedaan hebben. Je weet het wel, maar toch is daar het uitstelgedrag.

Ik ken er wel een paar. Uitstelgedrag is de rode draad door mijn leven. Die mij het meest spijt heeft gedaan is het uitstellen van mijn kinderwens. Ik was bang dat ik niet in staat zou zijn de verantwoordelijkheid voor een kind op me te nemen. Ik dacht dat komt later wel. Nu weet ik dat er gewoon geen ‘goede’ tijd is om een kindje te krijgen. Ik durfde de sprong toen echter niet te wagen en daar heb ik best veel spijt van gehad. Uitstelgedrag kan dus grote gevolgen hebben in je leven. ‘Vergeving’ heeft mij geholpen om dit achter me te laten, maar daar vertel ik in een andere blog later meer over.

Het zou natuurlijk geweldig zijn als er een vangnet is zodra je springt, maar zo werkt het nou eenmaal niet in het leven. We moeten de sprong wagen zonder vangnet en maar zien wat ervan komt en dat is best eng. Toch is het de enige manier waarop we kunnen groeien.

Er is nooit een goede tijd om te springen. Vraag jezelf af welke sprong jij in 2018 wilt maken. Steeds wanneer je een sprong in het diepe waagt, komt je leven in een stroomversnelling terecht die je niet voor mogelijk had gehouden. Wat zou jij dus echt graag willen doen?

 

Een paar handvatten die je kunnen helpen bij het springen:

1: Begin altijd met iets wat je wel kunt.

Wat je daarbij kan helpen is je doel voor te stellen als een trap. Bovenaan de trap ligt je einddoel. Elke trede is een tussenstap op weg naar je einddoel.

Ga in plaats van onderaan de trap eens bovenaan de trap staan, bij je einddoel. Dat is de manier om vanuit je doel terug te redeneren naar het gedrag dat er voor nodig is om je doel te bereiken. Begin dus bovenaan en ga 1 trede naar beneden. Wat is het gedrag dat direct verband houdt met je doel? Is dat iets wat je al doet of al laat zien? Zo nee, ga dan een trede lager en stel je zelf opnieuw deze vraag. Herhaal dit net zolang tot je bij een handeling uit bent gekomen waarvan je zeker weet, dit kan ik! Het heeft nl. geen zin om te willen beginnen met gedrag dat nog een trede te hoog is voor je. Dat levert alleen maar stress en frustratie op.

Een voorbeeld: Stel je wilt een andere baan. Ander werk, een andere omgeving misschien zelfs een nieuwe richting. Boven aan de trap is dan het eindresultaat, de baan die biedt wat jij zoekt. De trede daaronder is het solliciteren op die baan. De trede daarvoor is: weten welke banen echt bij jou passen. De trede daarvoor kan zijn verschillende banen uitproberen, bijvoorbeeld via vrienden of het uitzendbureau. De trede daarvoor is het aangaan van netwerkgesprekken. De trede daarvoor kan zijn het kijken in de krant wat voor banen er zijn waar je belangstelling naar uitgaat. Of als je hier hulp bij nodig hebt een traject volgen bij de coach.

2: Focus

Zodra je weet wat je wilt en wat je gaat doen, treedt er direct een merkwaardig effect in werking: je zult vanaf de eerste dag allerlei kansen gaan waarnemen in je dagelijkse leven. Dat is geen magie; die kansen zijn er altijd al, maar tot dat je weet wat je wilt en wat je daarvoor gaat doen, zie je die kansen eenvoudig weg niet. Als je springt en in beweging komt, gaat alles stromen. Bij het veranderen van gedrag kan je dromen vanuit NEE en vanuit JA. De focus op het NEE-gebied is handig om te overleven maar brengt je nergens. Dus blijf daar niet in hangen. Oplossingen zitten in het Ja-gebied. In dit gebied liggen onze mogelijkheden om te ontwikkelen.

Een eenvoudig voorbeeld: Wat is effectiever? Twee uur klagen of een half uur klagen en anderhalf uur zoeken naar oplossingen?

3: Formuleer je gedrag MAP

Meetbaar, actief en persoonlijk. Maak een lijstje met je goede voornemens en dan is het noodzakelijk die gedragingen te kiezen die effectief én haalbaar zijn. Een gedrag is alleen effectief als je zeker weet dat het bijdraagt aan het doel dat je nastreeft. En het wordt beter haalbaar als je weet dat je er zelf goed in bent en je waardering krijgt van andere mensen. Scoor dus je lijstje met goede voornemens op deze twee punten en geef ze een rapportcijfer. De gedragingen met de hoogste scores op effectiviteit en haalbaarheid ga je dan vertalen naar meetbaar, actief en persoonlijk.

Meetbaar: hoe stel je objectief vast dat je je gedrag gaat aanpassen? Dus niet: Ik ga beter mijn best doen. Beschrijf dit zo dat je echt kunt meten wat je gedaan hebt. Een voorbeeld: ik ga op vrijdag 4 functies uitzoeken waar mij interesse naar uitgaat.

Actief: Maak duidelijk wat je wel gaat doen. Dus niet een opsomming van dingen die je niet meer wilt doen. Je wilt nou juist dingen wel gaan doen.

Persoonlijk: Maak duidelijk wat jij zelf gaat doen! Het gaat er niet om wat anderen doen, dat moeten ze zelf weten. Het gaat erom wat jij gaat doen!

Veel succes!

Groetjes,

Alice

Ps. Kan je hierbij wat ondersteuning gebruiken, neem dan contact met me op voor een kennismakingsgesprek of een coachtraject.

 

 


Commentaar

Laat een bericht achter

Uw e-mail adress wordt niet gepubliceerd.